Amerika: New Deal

Darling

Mitglied
Hallo,
ihr müsst mir unbedingt helfen. Es geht um eine Karikatur, ichw eiss leider nich wer sie gemalt hat oder wo man sie im Internet finden kann. Aber ich versuche euch die Karikatur zu beschreiben. Ich versteh nämlich nich was das ganze zu bedeuten hat, also wie gesagt es geht um den New Deal nach der Wirtschaftskrise.
Auf jeden Fall sieht man auf der Karikatur eine Art Stadtmauer, auf dem Tor steht "Constitution of the United States". Oben auf der Mauer sieht man ein paar Menschen stehen, darunter steht "American Citizens". Vor dem Tor steht ein hölzernes Pferd auf einem Wagen (Trojanisches Pferd) darauf steht "New Deal Tyranny", man kann erkennen das oben auf dem Rücken des Pferdes eine Luke ist wo vorsichtig ein paar Menschen rausgucken und "Sch!" sagen.

Nun könnt ihr mir sagen was das alles zu bedeuten hat?
 
Lese den New Deal Artikel bei Wikipedia.
Besonders die Absätze:
"Bemerkenswert ist, dass mit dem New Deal zum ersten Mal in den USA von Seiten der Regierung massiv in die Marktwirtschaft eingegriffen wurde. Der New Deal wurde von einer demokratisch gewählten Regierung initiiert und lässt sich von daher nicht gut mit autoritären Systemen, wie z.B. dem Faschismus vergleichen; es ist allerdings auffällig, dass der New Deal zeitlich mit dem totalitären Staatssozialismus in der UdSSR und den Wirtschaftsinterventionen in NS-Deutschland zusammenfällt. Er ist damit ein Beispiel für den Versuch einer unter staatlicher Regie durchgeführten gesellschaftlichen Transformation zur Lösung einer globalen Krise. (...)

Der New Deal leitete den Beginn eines stetigen Machtzuwachses der staatlichen Regulation ein(...)"

Wenn man sich nun das damalige Selbstverständnis der USA vor Augen führt, wie Freihandel, Liberalismus, laissez faire, so waren diese wirtschaftlichen Regulierungen des Staates in den Augen vieler Zeitgenossen eine Abkehr von den Idealen der amerikanischen Verfassung. Man wollte vom Staat in Ruhe gelassen werden.
Beispiel: Ein Staat der aufgrund der Besteuerung sich von Großbritannien gelöst hatte (No Taxation without Representation), führt ein "Steuersystem mit niedrigen Sätzen für Arme und hohen Sätzen für Reiche" ein. Dieser wirtschaftlicher Eingriff seitens des Staates wurde von vielen auch als ein politischer Eingriff in die persönliche Freiheit angesehen.
 
Zuletzt bearbeitet:
Ne!

Ne also die Karikatur von dem Link ist es nicht.. fällt dem keinen mehr was ein zu der von mir beschriebenen Karikatur ein :-( es ist echt wichtig!
 
?

Habt ihr wirklich keine Ahnung? :-( ich muss das so dringend wissen, unser Lehrer sagte wir sollen uns damit beschäftigen, da die Klausur darauf basiert, die Klausur ist nun Montag. Und ichw erd daraus nich schlau!
 
arch-angelsk schrieb:
Lese den New Deal Artikel bei Wikipedia.
Besonders die Absätze:
"Bemerkenswert ist, dass mit dem New Deal zum ersten Mal in den USA von Seiten der Regierung massiv in die Marktwirtschaft eingegriffen wurde. Der New Deal wurde von einer demokratisch gewählten Regierung initiiert und lässt sich von daher nicht gut mit autoritären Systemen, wie z.B. dem Faschismus vergleichen; es ist allerdings auffällig, dass der New Deal zeitlich mit dem totalitären Staatssozialismus in der UdSSR und den Wirtschaftsinterventionen in NS-Deutschland zusammenfällt. Er ist damit ein Beispiel für den Versuch einer unter staatlicher Regie durchgeführten gesellschaftlichen Transformation zur Lösung einer globalen Krise. (...)

Der New Deal leitete den Beginn eines stetigen Machtzuwachses der staatlichen Regulation ein(...)"

Wenn man sich nun das damalige Selbstverständnis der USA vor Augen führt, wie Freihandel, Liberalismus, laissez faire, so waren diese wirtschaftlichen Regulierungen des Staates in den Augen vieler Zeitgenossen eine Abkehr von den Idealen der amerikanischen Verfassung. Man wollte vom Staat in Ruhe gelassen werden.
Beispiel: Ein Staat der aufgrund der Besteuerung sich von Großbritannien gelöst hatte (No Taxation without Representation), führt ein "Steuersystem mit niedrigen Sätzen für Arme und hohen Sätzen für Reiche" ein. Dieser wirtschaftlicher Eingriff seitens des Staates wurde von vielen auch als ein politischer Eingriff in die persönliche Freiheit angesehen.

Also in diesem Text von arch-angelsk steht doch schon vieles drin an Hintergrundinformationen, die Du brauchst. Lies mal unter New Deal nach.
Ich würde Dir empfehlen Dir folgende Fragen zu beantworten (natürlich könnte man noch mehr Fragen stellen, wenn man den Autor oder das Medium kennt - ein bestimmter Autor in einer bestimmten eher links- oder
rechtsorientierten Zeitung z.B.; Adressat (welches Publikum) das ist aber nicht der Fall - unbekannt):

Wahrnehmung:

1 .Was ist zu sehen? ( Beschreibung )
2. Wer sind die handelnden Personen ( z.B. Politiker, Interessenvertreter) oder dargestellten Gegenstände?
3. Was / Wen symbolisieren die einzelnen Bildelemente?

Interpretation:


  1. Wie lautet die Aussage der Karikatur?
  2. Welche Meinung vertritt der Verfasser der Karikatur?
  3. Welche Auffassung vertreten Sie zu dieser Problemstellung?
 
newdeal.gif

Der Schaffer heisst: Carey Orr und hier gibt's eine Rezension ... auf Niederländisch. =)
 
Hey cool..

Ja die Karikatur ist das, fällt da vielleicht jemandem jetzt was zu ein.. niederländisch ist nämlich nicht so meine Stärke!
 
Eigentlich steht oben schon alles, was Du brauchst ...

Aber ich bin ja so nett.

Bildinterpretation

1. Zu sehen ist eine Anspielung auf die Homer'sche Geschichte vom "Trojanischen Pferd" der Griechen bei der Belagerung Trojas. Es handelt sich dabei um ein Täuschungsmanöver der Griechen: mit einem (offenbar) als Geschenk getarnten Pferd gelang es den darin verborgenen Griechen in die Stadt einzudringen und sie daraufhin einzunehmen.

2. Die Symbolik des Trojanischen Pferdes wird seit jeher für verschiedenste Täuschungsmanöver herangezogen - allgemein könnte man es so formulieren: jemand bietet ein "Geschenk" an, welches gutgläubig akzeptiert wird, um dann seine zerstörerische Wirkung zu entfallten.

3. Die Symbolik des Trojanischen Pferdes in Verbindung mit dem "New Deal" und der Hinweis auf die "Tyrannei" des "New Deal" soll dem Betrachter den Eindruck vermitteln, dass die Verfassung in akuter Gefahr ist. Der "New Deal" sei eine Mogelpackung, ja gar ein Propaganda-Trick, mit dem das amerikanischen Volk in die Falle gelockt werden sollte - um seine Rechte und Freiheiten aushebeln zu können.

So, noch Fragen?
 
Zuletzt bearbeitet:
Pope schrieb:
Eigentlich steht oben schon alles, was Du brauchst ...

So, noch Fragen?

Ja, weiter unten ist noch etwas Interessantes, auch über den Zeichner sowie über die Zeitung, in der die Zeichnung erschienen ist. Wenn du den Text hier reinschaffen kannst, kann ich versuchen, da was Deutsches draus zu machen, rein sprachlich. Ich krieg das nicht hin - leider nur ganz knapp über DAU;)
 
Meinst Du das hier?

New Deal Tyranny

Het kunstwerk

Deze spotprent kwam in 1936 uit in de Chicago Tribune als reactie op Roosevelt’s New Deal politiek. De gebruikte techniek is pen met inkt op papier. De prent is getekend door Carey Orr. Het formaat is onbekend, de precieze datum van uitgave ook. Op de prent zien we de democratische ezel als paard van Troje een fort binnenrijden. Op de ezel staat “New Deal Tyranny” oftewel “de Tirannie van de New Deal”. Het fort stelt het Amerikaanse volk voor, met als poort de grondwet. Orr wil doen voorkomen alsof de ezel (de New Deal), met zijn voor een arme arbeider zeer verleidelijke herverdeling van goederen, het Amerikaanse volk verleidt om de poort (de grondwet) te openen en hem binnen te laten. In het paard zitten Roosevelt’s trawanten, die Amerika naar God zouden willen helpen. Orr geloofde namelijk dat Roosevelt met zijn New Deal (een behoorlijk rigoureus staatsingrijpen in de economie) het communisme in wou voeren in de VS.
Naast deze politieke boodschap toont Orr zich een goed cartoonist door het plaatje simpelweg grappig te laten zijn. De ezel is nogal knullig opgebouwd en de democraten in die ezel worden afgeschilderd als kinderen op een slaapfeestje, die het maar niet lukt stil te blijven. Opvallend is wel dat Orr zelfs met die humor zijn politieke boodschap doorgeeft: de grappen zitten alleen aan democratische kant, het fort is hem ernst.

De kunstenaar

Carey Orr werd geboren in Ada, Ohio. Op jonge leeftijd verloor hij zijn moeder en werd daarna opgevoed door zijn grootvader die een farm bezat waar Orr als echte redneck natuurlijk hard meehielp. Op zijn dertiende hertrouwde zijn vader, een houthakker, en verhuisde Orr met hem naar Spokane, Washington. Daar kwam hij op de highschool, waar hij zeer goed bleek te zijn in honkbal. Door daar zijn professie van te maken verdiende hij genoeg geld om naar de Chicago Academy of Fine Arts te gaan. Nadat hij die afgerond had heeft hij voor de Chicago Examiner, de Nashville Tennessian en tenslotte (1917) voor de Chicago Tribune waar hij tot zijn pensioen gewerkt heeft.
Bij de Tribune heeft hij een grote invloed gehad. Zijn vernieuwende werk leidde in 1961 tot het winnen van de Pulitzer Prize voor Editorial Cartoons.
Orr was een man met sterke convicties. Hij had alles in zijn leven met keihard werken bereikt en vond dat dat zo hoorde. Twee van zijn speerpunten waren zijn (politieke) haat jegens F.D. Roosevelt en zijn afkeer van de New Deal.
Orr wordt gezien als één van de grootste cartoonisten van de afgelopen eeuw.

De opdrachtgever

Orr werkte toen hij de spotprent tekende voor de Chicago Tribune. De Tribune was een vrij conservatieve krant die ondanks dat het progressieve middel ‘spotprenten’ inzette om zijn mening te verkondigen. Hoewel Orr niet de plicht had bepaalde tekeningen te maken, zijn er toch enkele invloeden vanuit de Chicago Tribune aan te wijzen die er voor zorgden dat hij maakte wat hij maakte.
Carey Orr vormde samen met Vaughn Shoemaker en John McCutcheon de ‘Grote Drie’ cartoonisten van de krant. Omdat McCutcheon een vriend van Teddy Roosevelt was kon hij diens broer Franklin Delano Roosevelt niet aanvallen. McCutcheon was te verdeeld over de New Deal om deze frontaal aan te vallen en Shoemaker zat op een andere afdeling, dus Orr had de vrije hand en eigenlijk ook de plicht om over zijn twee favoriete onderwerpen veel te tekenen.
Ook heeft Orr er voor gezorgd dat eenmaal in de week bij de Chicago Tribune de Tiny Tribune verscheen: een vier pagina’s dik katern met daarin cartoons over belangrijke gebeurtenissen van de afgelopen week. Ook hierin kon Orr zijn politieke mening vrijelijk uiten.

De historische omstandigheden

In oktober 1929 kwam er met de beurskrach een eind aan de verkiezingsbelofte van president Herbert Hoover: “Een kip in de pan en twee auto’s in de garage.” Korte tijd later waren de VS en niet lang daarna de hele wereld gedompeld in wat Hoover “A crisis more serious than war” noemde, een crisis die later als één van de hoofdoorzaken van de Tweede Wereldoorlog aangewezen zou worden.
De crisis was veroorzaakt door een aantal factoren. Ten eerste was de inkomensverdeling ronduit slecht. Slechts 25% van de bevolking kon meedelen van de welvaart van de jaren ’20 de overige driekwart zat rond het minimumloon. In de landbouwsector waren door overproductie de prijzen zo laag dat boeren geld moesten lenen om machines te kunnen kopen. Toen de prijzen door de crisis nog verder daalden, moesten de boeren hun land en huizen verkopen. Zakenlui en politici hadden in de jaren ’20 een groot optimisme in de economie gekweekt, waardoor mensen veel gingen lenen om aandelen te kunnen kopen. Toen begin 1929 de autoafzet stokte, vermoedden veel aandeelhouders dat de economie toch niet zo solide was als men wel dacht, en trachtte men de aandelen te verkopen. Deze daalden daarom enorm in waarde. De banken die het krediet hadden verschaft voor iedereen die op afbetaling aandelen of andere zaken had gekocht, hadden aandelen als onderpand aanvaardt. Toen deze aandelen catastrofaal daalden, leden de banken zo veel verlies dat velen failliet gingen.
Franklin Delano Roosevelt was al op jonge leeftijd in de politiek terechtgekomen. Nadat hij onderminister van Marine en gedurende twee periodes van twee jaar gouverneur van New York was geweest, werd hij in de democratische conventie met net genoeg stemmen als presidentskandidaat aangewezen. Met zijn mediatalent en zijn bewezen doorzettingsvermogen – Roosevelt had polio doorstaan – probeerde hij de kiezers te overtuigen dat zijn ‘New Deal’ het beste medicijn tegen de crisis was. Ondanks het feit dat Hoover hem als demagoog en communist bestempelde wist hij het vertrouwen van de kiezer in de presidentsverkiezingen van 1932 te winnen.
Roosevelt’s New Deal behelsde een heel pakket aan hervormingen. Allereerst werden de banken aangepakt. Zij werden een week lang gesloten, en na die week waren de zwakke banken gesloten en was de geldvoorraad van de sterke banken aangevuld. Vervolgens werd de boeren subsidie beloofd als ze hun productie beperkt hielden, dit leidde tot hogere prijzen op de voedingsmarkt en dus tot meer koopkracht voor de boeren. Tenslotte probeerde Roosevelt met de National Industrial Recovery Act (NIRA) bedrijven uit te nodigen afspraken met de overheid te maken.
Omdat deze regeling vrijwillig was, deden veel bedrijven niet mee. Bovendien beschuldigden kleine bedrijven de grote ervan dat ze zichzelf in de afspraken bevoordeelden ten koste van de kleine bedrijven. De NIRA werd tenslotte in 1935 door het Hooggerechtshof strijdig met de grondwet verklaard, omdat hij de president te veel macht zou geven. Omdat de NIRA duidelijk mislukt was, ging Roosevelt over van een harmoniemodel, wat de NIRA was, naar een conflictmodel. De New Deal-wetten waren u dwingend voor de bedrijven. Dit stuitte op nogal wat verzet.
Vanuit conservatieve en republikeinse hoek werd hij beschuldigd van communisme. Zelf nu nog zijn er sites op internet die vol met drogredenen, citaten en cijfers proberen Roosevelt’s beleid onderuit te halen. Carey Orr hoorde bij de (meer gematigde, hij heeft Roosevelt nooit van communisme beschuldigd) tegenstanders van de New Deal. Dat is ook niet zo vreemd, want eigenlijk iedereen die tot de bovenste 25% van de inkomens behoorde, was er door de New Deal op achteruitgegaan.

Conclusie

Ook bij deze spotprent is de onderwerpskeuze opmerkelijk. Hoewel in spotprenten veel symboliek voorkomt, gaat dat vaak om heel eenvoudige symboliek. Carey Orr toont zich een meester in het uitdrukken van zijn mening in een tekening.
Orr heeft waarschijnlijk deze mythologische symboliek gebruikt om niemand voor het hoofd te stoten. Als hij een expliciete link gelegd had met het communisme, waren er protesten gekomen en had hij waarschijnlijk de democraten in de kaart gespeeld. Ook sluit het paard van Troje erg mooi aan bij de democratische ezel. Wat vreemd is, is dat de Ilias , die vanuit Grieks standpunt geschreven is, de Grieken als de ‘good guys’ voorstelt, terwijl Orr de democraten, die hij als de ‘bad guys’ beschouwt in het Griekse paard stopt. Wat dat betreft heeft hij misschien niet zo goed opgelet op school.
De spotprent intrigeert mij vooral omdat hij aan tegengesteld is aan mijn eigen politieke mening. Roosevelt is voor mij altijd een soort held geweest is, waarvan ik allereerst wist dat hij de Oorlog gewonnen had waarover ik vervolgens op school leerde dat hij de depressie van de jaren ’30 bezworen had.
Onderzoeken waar het conservatisme van Orr vandaan kwam heb ik daarom erg leuk gevonden. Deze spotprent heeft me dus vooral politiek geboeid. Artistiek gezien is hij minder bijzonder dan de communistische Pegasus.
Het mooie is dat in beide werken mythologische symboliek gebruikt wordt, en dat deze bij zowel de spotprent als het affiche uitgedrukt in de voor de eigen cultuur gebruikelijke stijl. De groteske Pegasus voor de Sovjet-Unie tegenover de met cartooneske humor getekende democratische ezel.
 
Pope schrieb:
Meinst Du das hier?

Ja. Aber so, wie du es reingestellt hast, ist es nicht zitierbar....
Mein Holländisch ist nicht wirklich perfekt, aber da steht ua, daß die Zeichnung in der Chicago Tribune erschien, einer eher konservativen Zeitung, in der drei Karikaturisten veröffentlichten; einer davon war aber mit Teddy Roosevelt befreundet und konnte daher dessen Bruder F.D. Roosevelt nicht wegen der betriebenen Politik angreifen.

Der Autor bezeichnet den Zeichner Orr als gemäßigt Konservativen und Gegner des New Deal. Orr war der Sohn eines Holzfällers, der sich alles hatte hart erarbeiten müssen und glaubte, dies müsse auch so sein. Seine Mutter war früh gestorben, so daß er zunächst auf der Farm seiner Großvaters aufwuchs, wo er kräftig mithalf /mithelfen mußte. Orr erhielt 1961 den Pulitzer Preis und gilt als einer der größten Karikaturisten des letzten Jahrhunderts.

Weiter unten lese ich noch, daß der Zeichner Orr wahrscheinlich auf die historische Symbolik zurückgegriffen hat, um niemand vor den Kopf zu stoßen, was er offenbar mit anderen Zeichnungen vorher getan hatte, wo ein Vergleich zum Kommunismus gezogen worden war; das hatte Proteste ausgelöst, so daß Orr den Demokraten damit in die Hände gespielt hatte. Das trojanische Pferd läßt auch weitere Schlüsse zu auf den Esel, das 'Wappentier' der demokratischen Partei. Allerdings sind in der Ilias, die vom Standpunkt der Griechen aus geschrieben ist, die Griechen die 'Guten', während Orr hier die Demokraten, die er in das trojanische Pferd steckt, als die 'Bösen' angesehen haben will.


so, das mal auf die Schnelle. An einigen Stellen fehlen mir doch die Worte;), jedenfalls die holländischen, so daß es mit der Übersetzung hapert.
 
Vielen, vielen Dank!

Echt super super lieb das ihr euch so viel Zeit genommen habt um mir zu helfen. Mir ist jetzt einiges klar.Danke
 
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